Jaarverslag 2022

In dit jaarverslag vindt u een overzicht van de werkzaamheden van de CCMO in 2022.

Voor iedereen die betrokken is bij klinisch onderzoek stond 2022 in het teken van de implementatie van de Europese geneesmiddelenverordening (CTR) en van patiëntenparticipatie. De CCMO besteedt in dit jaarverslag extra aandacht aan deze onderwerpen. In drie interviews vertellen de voorzitter en enkele bureaumedewerkers  over de groei van de CCMO binnen Europa, de uitdagingen van de CTR en het programma Patiëntenparticipatie van de CCMO.

Het jaarverslag biedt ook inzicht in de wettelijke taken van de CCMO. Daarnaast komen belangrijke (inter)nationale ontwikkelingen van het afgelopen jaar aan bod die gevolgen hebben voor het Nederlandse beoordelingssysteem en de CCMO. Het jaarverslag bevat ook cijfers en gegevens over de onderzoeksdossiers die in 2022 op basis van de WMO, de Embryowet en Europese wetgeving zoals de CTR, de MDR en de IVDR zijn beoordeeld door de erkende medisch-ethische toetsingscommissies (METC’s) en de CCMO.