Samen op weg naar de toekomst

In 2019 bestonden zowel de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen (WMO) als de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) 20 jaar; een mijlpaal die zowel reflectie op het verleden als een blik op de toekomst rechtvaardigt. De CCMO stond hierbij stil met een prachtig jubileumsymposium, getiteld: ‘De toekomst van toetsing: hoe houden we wetenschap en samenleving in balans’, dat op 21 november jl. plaatsvond in de Grote Kerk te Den Haag.

In mijn vierde jaar als voorzitter heeft de CCMO met de diverse zorgketens de eerste stappen gezet om een goede toetsing in de toekomst te behouden. Een visie op deze toekomst vindt u in dit jaarverslag in een interview met algemeen secretaris Cees de Heer en ondergetekende.

In 2019 is duidelijk geworden dat deze reis naar de toekomst veel voorbereiding behoeft. We zijn obstakels tegengekomen, maar we hebben ook meer zicht gekregen op waar we vandaan komen en waar we naartoe willen. We hebben de door ons te volgen route in kaart gebracht en reisgenoten geïdentificeerd om samen op weg te gaan naar een toekomst waarin onderzoek naar ziekten en ontwikkeling van nieuwe behandelingen breed wordt gedragen: verantwoord en veilig voor de patiënt, tegen aanvaardbare kosten voor de samenleving.

We beseffen dat dit alleen kan als onderzoekers, subsidiegevers en toezichthoudende instanties op efficiënte wijze als geïntegreerde ketens met elkaar samenwerken. En als patiënten als volwaardige partners worden betrokken bij de ontwikkeling van onderzoek en de uitvoering van studies. In een samenleving die wordt meegenomen in de vooruitgang, met begrip voor de mogelijkheden en beperkingen. Dat is het doel dat we voor ogen hebben, daar zijn we naar op weg.

Elke reisgenoot heeft zijn rol, die opleiding en overleg vraagt om van regels heldere werkafspraken te maken. Vergezichten misschien, maar een noodzakelijk kompas in een wereld van wetten en verwachtingen.

Kortom: samen op weg naar de toekomst!

Prof. dr. Joop van Gerven,
Voorzitter CCMO